torsdag 15 november 2012

Förlamad av sorg

Jag är förlamad av sorg. När ska det släppa taget om mig? Sorgen håller mitt liv så hårt.
Ska den dagen komma då jag kan tänka klart och fortsätta framåt utan att tänka bakåt.
Kan jag känna lycka igen utan att tänka på sorgen.
Hur länge ska man vara skylig när man är oskyldigt drabbad av sorg. Känna som om det finns två liv att leva. Ett som får vänta för att ett annat måste levas klart innan jag kan fortsätta.
Hur ska jag kunna fortsätta när det kommer att fattas ett liv. Det liv jag gett. Det livet som jag känner en fruktans sorg över att det kommer att förtidigt ta slut. Besegras av ett osynligt mörker. Hur?



Nu har det snart gått två år sedan vi fick veta om Ella sjukdom. Det känns nästan lika förlamande då som nu. Vissa saker har vi kommit längre med och andra saker har vi bara fått stoppa undan. Att det ska vara så svårt att hitta viljan igen. Jag är mycket glad över det vi har gjort och förändrat i huset. Fixat så det blir lättare och mer praktiskt att leva i för Ella och oss. Det har tagit en enorm kraft för att göra det men samtidig har det varit enkelt. Vissa kan förstå hur mycket kraft det tar och andra kan fråga varför vi inte har kommit längre. Jag blir glad för de som ser att det händer saker och struntar i dem som inte ser. Nu börjar allt komma på plats och jag ser hur det kommer att se ut. Har en ganska klar blid i mitt huvud hur det blir men man vet aldrig innan det är klart. Vissa renoverar i flera år vi gjorde det på ett år. Har lite kvar men det känns lite lättare då de stora sakerna är gjorda och jag ser att det funkar med färger, tapeter och möbler. "Bara" barnens rum kvar.

1 kommentar:

Unknown sa...

Kära starka Camilla. Vi vet inte vad vi ska säga eller göra för att lindra din sorg. Hade jag kunnat hade jag delat bördan med dig.

Sorgeprocessen sker stegvis. Olika personer tar olika lång tid i varje fas, men du kommer igenom dem - tillslut.

Genom att bejaka min egen sorg blir den lättare att bära. Jag säger till mig själv: Hej sorgen, kommer du och hälsar på nu och så LIDER jag stort tillsammans med min sorg. Går in i den med full kraft. Låta den finnas där och känna att det är okej. Först efter accepterandet blir styrkan mindre så att jag kan resa mig upp och kämpa ett tag till. Tills nästa gång den kommer och hälsar på.

Det blir alltmer sällan, men den kommer troligtvis aldrig försvinna. Man lägger sin sorg i sidenpåsen och stoppar försiktigt in den i hjärtat. Saknaden kommer aldrig att försvinna men man kan lära sig leva med den.

Stor styrkekram!